El projecte pedagògic de la llar d’infants del col·legi Sant Josep es basa en primer lloc en els principis bàsics del projecte educatiu de l’escola. És un projecte viu que ha anat formant-se a partir de l’experiència de l’equip docent i d’anys de formació amb diferents corrents pedagògiques: Emmy Pikler, Reggio Emilia, Montessori…
Tenint en compte el desenvolupament del cervell durant els primers anys de vida, ens centrem en les diferents àrees que maduren, per tal de poder dissenyar ambients i experiències que puguin estimular de manera adequada cadascuna d’elles.
L’infant és el protagonista, ja que és únic i té el seu propi ritme de desenvolupament, interessos i necessitats. Fomentem la participació activa de cada infant en el seu procés d’aprenentatge a través de propostes significatives.
Els espais que proporcionem a la llar estan pensats per donar seguretat tant emocional com física i per potenciar l’exploració i l’aprenentatge dels infants. Aquests espais juntament amb els materials que proposem, conviden a la curiositat.
Volem que l’aprenentatge dels infants sigui integral tenint en compte totes les àrees de desenvolupament (cognitiva, emocional, social i física), convidant-lo a ser autònom i a ser capaç de prendre decisions per si mateix. És per això que es promouen aprenentatges rics, variats, globalitzats i vivencials per als infants a partir de diferents situacions d’aprenentatge.
A la llar d’infants donem molt valor a la relació amb les famílies, cultivant una relació estreta i col·laborativa, reconeixent el seu paper fonamental en el desenvolupament de l’infant. Creiem que tenir una comunicació oberta i constant amb les famílies sobre el desenvolupament dels seus petits, és molt important.
Utilitzem metodologies actives i participatives, que fomenten l’exploració i el descobriment com a mètodes d’aprenentatge:
- Provocacions: basades en la metodologia de la Regió Emilia, que són activitats, materials, preguntes o situacions que dissenyem, per estimular la curiositat, la investigació i el pensament crític dels infants. Són obertes i flexibles, permetent als infants explorar, experimentar i descobrir les seves pròpies respostes i solucions.
- El joc: creiem en el joc com a mètode d’aprenentatge, ja que en aquesta etapa el joc sorgeix de manera natural, ajudant als infants a descobrir i entendre el món que els envolta de manera lúdica. El joc fomenta la cooperació, el respecte i la resolució de conflictes, a més permet als infants desenvolupar-se de manera integral., ja que afecta a totes les àrees de desenvolupament. El joc facilita que els infants siguin capaços de resoldre conflictes, desenvolupen la seva imaginació i creativitat, ajuda a la manifestació de les seves emocions, desenvolupen les seves habilitats socials i ajuda a cultivar la seva empatia, fomentant el desenvolupament tan de la psicomotricitat fina com de la gruixuda, de l’equilibri i la coordinació.
El desenvolupament del llenguatge va de la mà del joc, ja que a través d’ell, l’infant inicia les primeres interaccions socials, produint així les seves primeres paraules.
A la llar creiem que la frase “aprenem jugant” és de vital importància.
Avaluació Formativa i Contínua
La nostra manera d’avaluar el desenvolupament integral de l’infant és mitjançant l’observació i el registre, ja que aquesta ens permet adaptar les propostes educatives al seu moment maduratiu.
- Observació i Registre: Ús de l’observació i el registre sistemàtic del comportament i el progrés dels infants per adaptar les activitats a les seves necessitats.
- Retroalimentació Constant: Provisió d’una retroalimentació contínua que suporti el desenvolupament i l’aprenentatge de l’infant.
Aquests principis s’implementen a través de diverses estratègies i activitats que busquen fomentar el desenvolupament integral dels infants en un ambient segur, inclusiu i estimulant.
El paper de les educadores a la llar:
Les educadores realitzem un acompanyament respectuós, orientant les diferents accions educatives a la millora del procés d’aprenentatge dels nens i nenes.
Com educadores creiem que és molt important conèixer el moment maduratiu on es troba cadascun dels infants, per tal de poder oferir-los les eines i mitjans necessaris per tal d’anar aconseguint les fites que corresponen a cada moment maduratiu.