LLAR D'INFANTS

El projecte pedagògic de la llar d’infants del col·legi Sant Josep es basa en primer lloc en els principis bàsics del projecte educatiu de l’escola. És un projecte viu que ha anat formant-se a partir de l’experiència de l’equip docent i d’anys de formació amb diferents corrents pedagògiques: Emmy Pikler, Reggio Emilia, Montessori…

Tenint en compte el desenvolupament del cervell durant els primers anys de vida, ens centrem en les diferents àrees que maduren, per tal de poder dissenyar ambients i experiències que puguin estimular de manera adequada cadascuna d’elles.

L’infant és el protagonista, ja que és únic i té el seu propi ritme de desenvolupament, interessos i necessitats. Fomentem la participació activa de cada infant en el seu procés d’aprenentatge a través de propostes significatives.

Els espais que proporcionem a la llar estan pensats per donar seguretat tant emocional com física i per potenciar l’exploració  i l’aprenentatge dels infants. Aquests espais juntament amb els materials que proposem,  conviden a  la curiositat.

 

Volem que l’aprenentatge dels infants sigui integral tenint en compte totes les àrees de desenvolupament (cognitiva, emocional, social i física), convidant-lo a ser autònom i a ser capaç de prendre decisions per si mateix. És per això que es promouen aprenentatges rics, variats, globalitzats i vivencials per als infants a partir de diferents situacions d’aprenentatge.

 

A la llar d’infants donem molt valor a la relació amb les famílies, cultivant una relació estreta i col·laborativa, reconeixent el seu paper fonamental en el desenvolupament de l’infant. Creiem que tenir una comunicació oberta i constant amb les famílies sobre el desenvolupament dels seus petits, és molt important.

 

Utilitzem metodologies actives i participatives, que fomenten l’exploració i el descobriment com a mètodes d’aprenentatge:

  • Provocacions: basades en la metodologia de la Regió Emilia, que són activitats, materials, preguntes o situacions que dissenyem, per estimular la curiositat, la investigació i el pensament crític dels infants. Són obertes i flexibles, permetent als infants explorar, experimentar i descobrir les seves pròpies respostes i solucions.

 

  • El joc: creiem en el joc com a mètode d’aprenentatge, ja que en aquesta etapa el joc sorgeix de manera natural, ajudant als infants a descobrir i entendre el món que els envolta de manera lúdica. El joc fomenta la cooperació, el respecte i la resolució de conflictes, a més permet als infants desenvolupar-se de manera integral., ja que afecta a totes les àrees de desenvolupament. El joc facilita que els infants siguin capaços de resoldre conflictes, desenvolupen la seva imaginació i creativitat, ajuda a la manifestació de les seves emocions, desenvolupen les seves habilitats socials i ajuda a cultivar la seva empatia, fomentant el desenvolupament tan de la psicomotricitat fina com de la gruixuda, de l’equilibri i la coordinació.

El desenvolupament del llenguatge va de la mà del joc, ja que a través d’ell, l’infant inicia les primeres interaccions socials, produint així les seves primeres paraules.

A la llar creiem que la frase “aprenem jugant” és de vital importància.

 

 

Avaluació Formativa i Contínua

La nostra manera d’avaluar el desenvolupament integral de l’infant és mitjançant l’observació i el registre, ja que aquesta ens permet adaptar les propostes educatives al seu moment maduratiu.

 

  • Observació i Registre: Ús de l’observació i el registre sistemàtic del comportament i el progrés dels infants per adaptar les activitats a les seves necessitats.
  • Retroalimentació Constant: Provisió d’una retroalimentació contínua que suporti el desenvolupament i l’aprenentatge de l’infant.

Aquests principis s’implementen a través de diverses estratègies i activitats que busquen fomentar el desenvolupament integral dels infants en un ambient segur, inclusiu i estimulant.

El paper de les educadores a la llar:

Les educadores realitzem un acompanyament respectuós, orientant les diferents accions educatives a la millora del procés d’aprenentatge dels nens i nenes.

Com educadores creiem que és molt important conèixer el moment maduratiu on es troba cadascun dels infants, per tal de poder oferir-los les eines i mitjans necessaris per tal d’anar aconseguint les fites que corresponen a cada moment maduratiu.

RUTA INTERACTIVA PER CONÈIXER EL PROJECTE EDUCATIU DE L’ESCOLA

ACREDITACIÓ ERASMUS: PROJECTES INTERNACIONALS ERASMUS - ETWINNING

Erasmus+ i eTwinnings treballant junts amb països d’Europa: Finlàndia, França, Itàlia, Polònia, Ukraïna, Romania, Bulgària, Grècia etc.

Segons el nostre Pla Erasmus, això ens permetrà enfortir i potenciar els següents objectius:

  • Promoure la inclusió social i l’atenció a la diversitat a fi de garantir l’equitat educativa.
  • Innovar la metodologia i pedagogia del centre a partir de l’intercanvi transnacional per millorar les competències de l’alumnat i del professorat.
  • Millorar la competència lingüística de l’anglès de l’alumnat i el professorat.
  • Crear una xarxa d’escoles europees realitzant projectes cooperatius i mobilitats a Europa per potenciar el sentiment de pertinença europea i donar valor a la diversitat cultural.
  • Incrementar la competència digital de l’alumnat i professorat realitzant projectes europeus per fomentar la innovació i creativitat.
  • Integrar els Objectius de Desenvolupament Sostenible en el Projecte Educatiu de Centre implicant la comunitat educativa i els centres de cooperació europeus per esdevenir ciutadans sostenibles.

Som centre eTwinning reconegut a nivell europeu i model per a altres centres.

– Centre educatiu inclusiu i innovador

– Compromesos amb un model de lideratge compartit

– En la cooperació i treball en equip.

– Els alumnes esdevenen agents de canvi.

– Fem formació a mestres i professors d’altres centres.

PROJECTES INTERDISCIPLINARIS

Enllaços a projectes interdisciplinaris realitzats:

PROJECTE D'INNOVACIÓ PEDAGÒGICA araART

El Programa d’innovació pedagògica “araArt” neix amb la finalitat de fomentar i posar en valor projectes artístics que es porten a terme en el si d’un centre d’educació infantil, primària o secundària, en col·laboració amb una escola artística, un equipament cultural, o institucions, entitats i associacions artístiques, en el nostra cas amb l’espai artístic “La Volta” de Navàs, per promoure l’equitat i la qualitat del sistema educatiu reflectida en la millora de les capacitats i competències de l’alumnat participant.

El programa d’innovació “araArt” promou la transformació dels centres educatius a partir de les arts.

Els objectius del Programa d’innovació pedagògica “araArt” són:

  • Potenciar les arts per millorar les capacitats i les competències bàsiques de l’alumnat d’educació infantil, primària i secundària, i contribuir a estructurar el seu pensament.
  • Generar situacions d’aprenentatge vinculades a les arts que afavoreixin l’aprenentatge de l’alumnat, tot atenent la diversitat i fomentant la inclusió.
  • Promoure l’obertura i les aliances dels centres amb l’entorn i contribuir a desenvolupar estratègies de projecció externa.
  • Fomentar el gust per les arts entre la comunitat educativa i aportar futur públic per a les arts i la cultura.
  • Generar oportunitats per detectar i promoure el talent en l’àmbit de les arts tot atenent la diversitat.
  • Contribuir a la formació del professorat a través de la col·laboració dels mestres i professors del sistema educatiu amb el professorat dels ensenyaments artístics i els professionals de l’àmbit de les arts.
  • Generar espais de treball en xarxa entre els centres educatius.

PROJECTE AICLE

L’AICLE (aprenentatge integrat de contingut i llengua estrangera), en anglès CLIL (content and language integrated learning), és una metodologia que promou l’ús de la llengua estrangera per a l’ensenyament i aprenentatge de matèries diferents de la mateixa llengua en qüestió.

Al Col-legi Sant Josep fem a tota la primària:

Arts&Craft

Science

Physical Education

PROJECTE CONNECTEM

CONNECTEM  és un projecte d’Educació Primària, propi de la nostra escola, on potenciem l’aprenentatge de presa de decisions, de tractament de la informació i d’autoavaluació per conèixer què sabem, què no sabem i com podem plantejar-nos nous objectius.

Creiem en la necessitat de vetllar per la formació integral de la persona en el desenvolupament de les competències per a la vida.

PROJECTE D'EMPRENEDORIA

El programa fomenta la cultura emprenedora i les competències bàsiques en el cicle superior d’educació primària, concretament a 5è de primària.
Durant un curs escolar, l’alumnat crea i gestiona una cooperativa escolar amb el recolzament de la comunitat educativa, l’administració i altres agents socials.

Descobreix tots els projectes realitzats

– Col·legi Sant Josep Navàs –